Obowiązujące przepisy przewidują zniesienie różnych obostrzeń w stosunku do osób, które przyjmą szczepionkę na COVID-19. Czy przedsiębiorcy muszą sprawdzić, kto jest zaszczepiony na koronawirusa?
Zgodnie z §3 ust. 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów, z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U.2021.861 ze zm. – dalej rozporządzenie RM z dnia 6 maja 2021 r.), pod pojęciem „osoby zaszczepionej” należy rozumieć osobę, której wystawiono zaświadczenie o wykonaniu szczepienia ochronnego przeciwko COVID-19 szczepionką dopuszczoną do obrotu w Unii Europejskiej. Zaświadczenie o wykonaniu szczepienia wystawia się po przyjęciu obu dawek szczepionki w punkcie szczepień. Znajdziemy je także na Internetowym Koncie Pacjenta.
W stosunku do osób zaszczepionych znosi się następujące ograniczenia związane z epidemią koronawirusa:
• nie podlegają one obowiązkowi kwarantanny, dotyczy to również kwarantanny nakładanej przy przekraczaniu granicy RP oraz odbywanej wspólnie z domownikiem chorym na COVID-19,
• mogą korzystać ze świadczeń służby zdrowotnej bez konieczności posiadania negatywnego wyniku testu na COVID-19, np. pobyt w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, sanatorium,
• nie są wliczane do limitów osób, które mogą uczestniczyć w spotkaniach, imprezach oraz wydarzeniach kulturalnych i sportowych.
Wspomniany przepis rozporządzenia budzi jednak wiele problemów praktycznych dotyczących weryfikacji statusu osoby zaszczepionej. Czy przedsiębiorca ma prawo pytać o szczepienia, a klient, chcący wziąć udział w imprezie, ma obowiązek udowodnić fakt przyjęcia szczepienia na COVID – 19? Zagadnienie jest bardzo istotne dla dotkniętej pandemią branży rozrywkowej, podmiotów świadczących usługi gastronomiczne, czy kulturalne. Osoby zaszczepione nie są wliczane do limitów obowiązujących na imprezach rozrywkowych, czy sportowych, w kinach lub w hotelach. Goście ponad limitem także mogą wziąć udział w organizowanej np. imprezie weselnej czy sportowej, jeżeli udowodnią, że są zaszczepieni. Nie wiadomo tylko, kiedy mają to zrobić i jak.
„Zgodnie z § 26 ust. 16 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, do liczby osób mogących uczestniczyć w imprezie i spotkaniu do 25 osób, które odbywają się w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie, a także w imprezie i spotkaniu do 150 osób, które odbywają się na otwartym powietrzu albo w lokalu lub w wydzielonej strefie gastronomicznej sali sprzedaży, o których mowa w §9 ust. 15 pkt 2 tego rozporządzenia, nie wlicza się m.in. osób zaszczepionych przeciwko COVID-19.”
Czy organizator imprezy może ustalić, ile gości imprezy przyjęło szczepienie przeciw COVID – 19? Czy klient ma obowiązek udowodnić, że faktycznie poddał się szczepieniu?
Na tak postawione pytania postanowił odpowiedzieć Urząd Ochrony Danych Osobowych, zamieszczając oficjalne stanowisko na oficjalnej stronie internetowej urzędu. Organ nadzorczy wyjaśnił, że „przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii” nie uprawniają podmiotów zobowiązanych do przestrzegania, określonego tymi przepisami limitu osób, do żądania od nich udostępnienia informacji o zaszczepieniu przeciwko COVID-19. Ewentualne okazywanie dowodów, potwierdzających fakt zaszczepienia, może się odbywać z inicjatywy samej osoby zainteresowanej skorzystaniem z usług takiego podmiotu.”
Co z tego wynika dla przedsiębiorców i ich klientów?
Pamiętajmy, że informacje o zaszczepieniu są danymi dotyczącymi zdrowia, stanowiącymi szczególną kategorię danych osobowych, a ich przetwarzanie jest objęte ścisłą ochroną (art. 9 RODO).
Prezes UODO wyraźnie wskazał, że w tekście rozporządzenia nie ma przepisu, który jasno regulowałby kto i na jakich zasadach oraz w jaki sposób może weryfikować, czy dana osoba jest zaszczepiona przeciwko COVID-19. Dlatego też, przedsiębiorcy, zobowiązani do przestrzegania, określonych tymi przepisami, limitów osób, nie mogą legalnie pozyskiwać od uczestników takiego wydarzenia informacji o odbyciu przez nich szczepienia ochronnego, a ich klienci nie mają obowiązku ich podania.
Czy przedsiębiorcy zobowiązani do przestrzegania limitów osób mogą legalnie otrzymać od gościa informację o zaszczepieniu?
Według Prezesa RODO weryfikacja statusu osoby zaszczepionej może się odbywać tylko za zgodą tej osoby. Klient może dobrowolne okazać certyfikat szczepienia organizatorowi imprezy. Dla zachowania wymogów z RODO wystarczające będzie, gdy przedsiębiorca, po zapoznaniu się z dowodem zaszczepienia, wpuści tę osobę poza limitem. Nie może tej informacji dalej przechowywać, bo dotyczy ona danych wrażliwych.
Więcej:
Oficjalne stanowisko Prezesa UODO dostępne na stronie www urzędu https://uodo.gov.pl/pl/138/2088